Daripada Anas, Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai." (Hadis Riwayat Ahmad)

Sunday, July 18, 2010

TA'ARUF


Pukul 4.07minit pagi, waktu terbaik untuk melakukan aktiviti2 kerana sela waktu antara jam 3-5 pagi adalah waktu di mana otak dan badan kita berada dalam keadaan paling optimum dan juga waktu di mana ALLAH membukakan pintu-pintu rahmat-Nya dan hanya insan-insan terpilih sahaja yang akan bangun, melepaskan gebar, melawan kantuk mata, dan menghadapkan jiwa dan raga sekhusuknya ke hadrat ALLAH YANG MAHA AGUNG. Percayalah sahabat, waktu ini juga solat kita akan berada dalam keadaan paling tenang dan khusyuk. Maha Suci ALLAH, Tuhan Pencipta Sekelian Alam.

Sepertimana kebiasaan usrah/liqa'/any event, kita akan mulakan dengan sesi TA'ARUF kan? barulah, bak orang kata tu, mesra dan terasa dekat di jiwa. chewah!keh3.

ASSALAMU'ALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH buat pembaca2 blog kunyit.the.long.tail ni.why kunyit?what kind of this kunyit?is it a vegetable (kunyit tu tergolong dalam kelompok sayur ea?) or one kind of colours? (iyelah, kunyit tu kan adik beradik warna kuning jugak kan?), or just an unique name from a writer? and on top of that, WHY KUNYIT? ini kot soalan2 yang ana rasa mungkin bermain di fikiran antum bila membuka address URL ni=)

Ok,this is my answer for all those questions. actually, KUNYIT is my cat, my yellow-fur,cute mute male cat. Me, my father, and brother@along found Kunyit at Masjid Sepang in our journey from Tangkak a.k.a Ledang to Shah Alam. We dropped there to perform Subuh prayer and while waiting for his children, Kunyit,which was a baby cat at that time, came to Abah, asking for some food.Surprisingly, only Kunyit was there, at the masjid which is located far away from human residents. Because of that, we came to the conclusion that maybe, Kunyit was dropped at the masjid by its previous owner. Kan?

Hehehe..citer pasal kucing la pulak kan? nama penulis blog ni x bagitau la pulak. Sahabat,my bad and i'm sorry for that. This is me. I can be so excited when it comes to my Kunyit=p Ok. Ehem! Bismillahirahmanirrahim. Nama ana, Nur Adilah dan ana dari Johor, specifically from Ledang yang dulunya di kenali sebagai Tangkak. Nape Ledang ek? sebab populasi penduduk Tangkak dah makin berkembang dngan pelbagai kegiatan ekonomi penduduknya, selain lokasi Tangkak tu sendiri yang menjadi laluan untuk ke highway...(highway ape ek? tolong!!!!ana x ingat highway ape..hhuh...ini lah dia.benda2 len insyaALLAH boley terpantak dengan mudahnya dalam pale ni, tapi bab jalan dengan nama2nya sekali, ana failed! huhuhuhu..malunyeeeerrrr...isk3~sigh), Kolej Matrikulasi Johor, Kolej Komuniti Ledang, AIR TERJUN GUNUNG LEDANG, dan macam2 ada! keh3. jadi disebabkan itulah, maka Kerajaan Johor menaikkan taraf Tangkak yang dulunya sebahagian dari daerah Muar (Muo) menjadi DAERAH LEDANG.

Ana cintak sama daerah Ledang ni, hehehe. bangga juga la sebab bagi ana Ledang masih seperti dulu. maksud ana, masih tidak ternodai dengan segala macam hiburan yang terpacak di tepi2 jalan yang disengajakan oleh pihak2 yang hanya memikirkan keuntungan duniawi semata-mata seperti panggung wayang (dulu ada, tapi sekarang, alhamdullah dah tutup. lama dah!), shopping complex (iyela kan, makin besar sesebuah shopping complex tu, makin ramai remaja2 khususnya remaja Melayu yang akan menjadi 'jemaah' mengerjakan 'tawaf' lantas memenuhi ruang legar shopping complex. bila dah beramai2 tu, bercambah2 juga maksiat yang sinonim dengan remaja lepak ni, Na'uzubillahi minzalik!). nak cakap pusat karaoke, pusat karaoke memang dah ada, coffee house pun ada. tapi still kedua2 pusat tumpuan manusia dunia khususnya muda-mudi ni masih terkawal (pada pandangan mata kasar ana, x taula kat dalam tu cam ne, iye x?), tidak dipromosikan secara besar-besaran dengan aneka macam betuk hiburan yang dijanjikan pemilik tempat2 ni. jadi untuk itu jugakla, maka wajib untuk ana bersyukur (bersyukurlah sahabat2 waima untuk sekecil2 perkara kerana dari itu, kita akan sentiasa menjadi hamba ALLAH yang selalu bersyukur dan ALLAH menyukai hamba-hamba-Nya yang bersyukur (Subhanallah...hebat ALLAH ni kan? dah la bagi kita nikmat, pastu suka malah menambahkan lagi ganjaran kalau kita bersyukur. Subhanallah, Maha Suci ALLAH!)

Ok, teruskan lagi. Nape ek buat blog ni? hmm...mula2nya dah lame ana berkeinginan nak buat blog ni melihatkan sahabat2 ana pun ramai yang dah ada blog tapi cuma pencetusnya yang masih belum ada. Alhamdulillah, semalam ana diinsipirasikan oleh seseorang untuk buat blog ni. syukran lak ya akhi!=)

Konsep blog ni macam penulis dia jugak, caca merba, keh3. kalau ana rasa ana nak berkarya cam novelis2 dan penulis buku kegemaran ana, mungkin ana akan menulis novel atau cerpen pendek seperti Hlovate. kalau ana rasa ana nak tulis e-diary cam sekarang ni, ana akan tulis la untuk berkongsi dengan sahabat2 semua pandangan ana, nukilan hati dan terjemahan jiwa ana. chewah! keh3. jadi disebabkan itu, ana mengharapkan komen2 bernas malah kritikan2 yang membina dari sahabat2. kalau rasa nak tulis kritikan yang menjatuhkan atau membunuh, sila sediakan sekali pain killer ye! ngeh3. dan kalau ana ada input2 menarik untuk dikongsikan dengan sahabat2, akan akan masukkan termasuklah kesihatan wanita yang ana cukup suka dan ambil berat (sayangilah diri kita, sahabat2 sebab ALLAH suka pada hamba2Nya yang sayang pada diri sendiri kerana dari itu kita akan sayang pada orang lain=)
Jadi, blog ni macam2 ada, hehehe. insyaAllah ana akan istiqamahkan untuk tulis paling tidak seminggu sekali new post.

Tu je kot dari ana setakat ni. insyaALLAH ana akan tulis lagi e-diary cam ni di lain masa. terima kasih pada sahabat2 yang sudi membaca celoteh ana ni dari awal sampai habis. yang mana juz baca sekerat je tu, ana nak ucap terima kasih jugak sebab berterima kasih pada manusia itu merupakan tanda syukur kita kepada ALLAH kan?hehehehe=)

Jumpa lagi sahabat2, mohon maaf untuk segala kata2 yang mungkin tidak menyenangkan,semoga hidup sahabat2 sentiasa dalam limpah rahmat dan keampunan ALLAH dan salam=)



2 comments:

  1. wah nama ana pon ade walaupon just tulis akhi
    heheh mekasih dila :)
    tulis input yg best2 tau
    ana nk bc
    hek3

    ReplyDelete
  2. hehehehehehe..mustilah.insyaALLAH, seperti kata syam, ilmu ALLAH kita kena kongsi kan? hehehe
    same2 syam=)

    ReplyDelete