Daripada Anas, Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai." (Hadis Riwayat Ahmad)

Saturday, July 17, 2010

APA YANG KAU TAHU


"Walaupun kamu membelanjakan semua (kekayaan) yang berada di bumi, nescaya kamu tidak
dapat mempersatukan hati mereka" (Al-Anfal [8]: 63).
**************
Suasana sepi. Hanya kedengaran suara unggas malam yang berzikir memuji pencipta-Nya. Luahan rindu, cinta dan ketaatan yang bahasanya tidak bisa dimengerti oleh makhluk Tuhan yang tidak pernah merasakan diri hamba. Natijah dalam membiarkan diri dikuasai nafsu serakah, natijah dalam membiarkan diri disaluti rantaian makhluk Tuhan yang telah bersumpah akan menyesatkan makhluk Tuhan yang satu ini hingga hari kiamat. Satu sumpah yang tidak pernah dilupakan dalam setiap helaan nafas malah diwariskan kepada keturunan mendatang.

“Justeru...apa respon kita terhadap makhluk Allah yang dipanggil syaitan ini?”
Suasana masih dan terus sepi. Ziyad tersenyum. Dia melurut-lurut janggut sejemputnya.Ligat otaknya yang satu yang dihiasi dengan akal yang sembilan itu memikirkan cara terbaik untuk memecahkan tembok kesepian yang melingkari suasana ini. Interaksi satu hala, bukanlah cara terbaik dalam menyubur kefahaman menghadam ilmu pengetahuan terutama ilmu berkaitan akidah, iman, dan amal ini.

“Hmm...kalau hati kita ni dibisikkan oleh godaan syaitan, boleh ke kalau kita baling batu kat ‘dia’?” Ziyad tanpa putus asa terus memancing respon. Pemuda itu membuang pandangan ke sisi kanannya. Ulas nipis merah bibirnya terus tersenyum apabila terpandangkan beberapa ketul batu kecil. Mengutip ketulan batu-batu tersebut, lalu Ziyad membaling sekuat hatinya mengenai sasaran yang tidak kelihatan. Sekejap balingannya ke utara, sekejap di selatan, dan sekejap pula di timur. Cacar-merba bak kata orang utagha!

“Abang baling batu kat siapa tu? Kenapa baling batu-batu tu?” tanya seorang adik di dalam kumpulan kecil diskusinya.

Ziyad berhenti. Melakonkan pula aksi dia mengesat peluh yang entah bila merembes keluar ke dahi.

“Baling batu kat syaitanlah! Sebab baru sejekap tadi abang dihasut agar menjahit saja mulut adik-adik ni!” Ziyad berseloroh. Pecah derai tawa adik-adik dalam kumpulan kecil diskusinya.

‘Alhamdulillah! Terima kasih Allah...’ Ini satu permulaan yang baik!

“Mana boleh baling batu kat syaitan abang Yad? Syaitan kan tak nampak?” ulas Nufail, adik paling kecil dalam kumpulan kecil diskusinya. ‘Ewah, ewah! Sesedap sambal belacan je budak comel ni singkatkan nama aku jadi Yad? Hmm..Yad pun Yad lah! Best juga nama tu, ye?’

“Eh..tapi bukankah rombongan haji lontarkan batu-batu di Arafah sebagai simbolik merejam syaitan?” kata Usamah, mencetus inkuiri. Lima pasang mata milik kanak-kanak lelaki sekitar enam hingga sembilan tahun serentak memandang Ziyad, memohon penjelasan.

Rentak zikir dalam hati Ziyad terus beralun sedari tadi. ‘Allah! Allah! Allah! Allah! Allah! Allah! Allah!’. Dalam tenang, dalam senyumnya yang masih terus menguntum, Ziyad memberikan penjelasan.

“Betul adik Nufail. Syaitan tak nampak, mana boleh kita baling batu kat ‘dia’. Benar Usamah, orang-orang yang mengerjakan haji di Mekah membaling batu di Arafah sebagai simbolik merejam syaitan,” terang Ziyad menala pandangannya ke Nufail, adik kecil manja yang berbadan montel, bertambah comel dengan kedua-dua pipi gebunya yang kemerah-merahan. Terus pula pandangannya jatuh kepada Usamah, adik lelaki yang tinggi lampai, berkaca mata dengan rambut yang sentiasa diminyakkan dan disikat rapi. Dan pandangan Ziyad kemudiannya melatari kesemua adik-adik dalam kumpulan kecil diskusinya.

“Dalam kehidupan sehari-hari, takkan adik-adik nak rejam batu setiap kali digoda dengan bisikan syaitan? Selain mungkin akan terkena orang disekeliling kita, nanti orang kata adik-adik.....?” Ziyad memutar-mutar jari telunjuk 360 darjah berkali-kali di sebelah sisi kiri kepalanya dengan mata yang sengaja dijulingkan.

“Gila!!!!!” sahut adik-adik dalam kumpulan kecil diskusinya sekuat hati.

“Hahaha! Abang tak cakap adik-adik gila. adik-adik sendiri yang cakap.”

Adik-adik dalam kumpulan kecil diskusinya tersengih. Ada yang tersipu-sipu sambil mengaru-garu kepala yang tidak gatal.

“Hehe...Okeylah, abang minta maaf, ye? Abang bergurau saja tadi. Alright, berbalik kepada perbincangan kita tadi..Eh, tadi abang berhenti kat mana, ek?” Ziyad masih terus berusaha memancing respon adik-adik dalam kumpulan kecil diskusinya. Suasana ceria yang baru tercetus dengan izin Allah yang Maha Besar, harus terus dihidupkan agar perbincangan ilmiah ini tidak jemu dan membosankan.

“Abang cakap pasal apa akan jadi kalau kita baling batu,” jelas Jihad, adik lelaki yang paling laju lariannya dan paling sedap suaranya tatkala mengalunkan azan. ‘Alhamdulillah, terima kasih Ya Allah!’

“Terima kasih, Jihad,” ucap Ziyad menghadiahkan senyuman kepada adik empunya nama itu. Jihad mengangguk-angguk kecil. Hatinya berbunga riang kerana diberi penghargaan sebegitu di hadapan rakan-rakannya.

Ziyad terus menyambung penjelasan,”Adik-adik, dalam kehidupan seharian kita, cukup sekadar kita menyebut A’uzubillahiminnassyaitonirrajim yang bermaksud Aku berlindung kepada Allah dari syaitan yang direjam. InsyaAllah, dengan kesungguhan kita memohon perlindungan Allah dan keyakinan kita terhadap-Nya, hati kita takkan tergoda dengan bisikan syaitan itu. Dalam ibadah haji, perbuatan melontarkan batu di jamrah itu selain simbolik merejam syaitan yang terus-terusan menggoda kita ke arah kemaksiatan seperti yang Usamah cakap tadi, perbuatan melontarkan batu itu adalah sebagai menunaikan salah satu rukun haji. Adik-adik, siapa yang perintahkan rukun-rukun haji, ni?”

“Allah!!!!!” Ziyad tersenyum. Dalam hati, alunan zikir makin rancak ‘memukul’ hati.

‘Alhamdulillah, terima kasih Ya Allah!’

4 comments:

  1. hehehehe...cerpen ni dah lama da dila wat syam,sebelum ziyad lahir lagi.dila memang suka nama ziyad ni,nama shbt Rasulullah=)

    ReplyDelete
  2. ooo yeke??
    x sangka akhirnye lahir juga ziyad yg ditggu2 tu kn??
    heheh :)
    mekasih dila

    ReplyDelete
  3. Subhanallah...moga dialah ziyad yg ana tunggu tu, insyaALLAH...biiznillah=)

    same2 syam=)

    ReplyDelete